Pazarlama
Pazarlama Enstitüsüne ve Amerikan Pazarlama Birliğinin tanımına göre “Pazarlama, hedef tüketici, müşteri ve toplumun istek ve gereksinimlerini tatmin ederek kar sağlayacak pazarlama bileşenlerinin (ürün / hizmet, fiyat, dağıtım ve tutundurma) planlanması, yönetimi ve denetimi çabalarıdır” Bunun için de çok iyi bir pazarlama planınızın olması gerekmektedir.
Pazarlama planı hazırlarken dikkate almanız gereken değişkenler pazarlama çevresindeki değişkenlerden meydana gelmekte. Bunlar: tüketiciler, rakipleriniz, teknoloji, pazarın mevcut durumu, devlet politikaları, ekonomik değişkenler vb. çok geniş bir çevreyi kapsamakla birlikte; işletme içi faktörleri de bünyesinde barındırmaktadır. Pazarlama planı yapmaktaki temel amaç, hedefleriniz doğrultusunda ürün ya da hizmetinizin piyasada tutunmasını ve satılmasını sağlamaktır.
Ürünlerinizin pazarda daha etkili olması için pazarlama yapmamız gerek. Bunun için de bir pazarlama planına ihtiyacımız var. Pazarlama planının içinde neler olacağını bulacağınız detaylı bir yazı hazırladık. Pazarlama planı 5 Yıllık Stratejik Planlamaya entegre olarak temelde ürünün ve müşterisinin ne olduğunu, müşteriye nasıl ulaşılacağını ve nasıl sadık hale getirileceğini anlatır.Eğer iyi hazırlanırsa takip etmemiz için iyi bir yol haritası sunar bize. Peki, planın içeriğinde neler bulunur? Aşağıda detaylı bir liste var. Bunların hepsini kullanmak durumunda değilsiniz. Ama hepsini bilirseniz işiniz çok kolaylaşacaktır.
Editörün Notu:Bu bölümümüzde örnek bir “PAZARLAMA PLANI” sunuyoruz. Pazarlama faaliyetleri için arayış durumunda olan, fakat tam olarak yazılı bir pazarlama prosedürü bulunmayan firmalar için bu taslak ya da pazarlama planı örneğinin ilgili firmalara bir kılavuz ve etkin bir bilgi kaynağı olacağına inanıyoruz.